21 december 2006

Vakantie

Ik heb vakantie, wel 2 weken lang en ik heb het nodig ..... Gisterenochtend braaf naar mijn werk gegaan met het idee nog even één en ander af te ronden voordat de vakantie voor de deur zou staan, ik moest 's middags nog even naar een vergadering in Breda en daarna een etentje met mijn collega's. Sodejuh zeg, dat liep even heel anders.
Normaal gesproken noem ik mijn werk niet echt in mijn blog, ik ga nu even een uitzondering maken.
Rond een uur of 9 kwam ik erachter dat onze servicedesk niet bereikbaar was, heb de telefoon overgezet zodat de medewerkers met problemen (ik coordineer de supportafdeling op automatiserings-gebied) iemand aan de lijn zouden krijgen. Al vlug het eerste telefoontje, een pc die niet wilde doorstarten, een collega erachter aan gezet en op naar het volgende belletje, shoot weer een pc met ongeveer hetzelfde probleem. Nu zijn 2 van die gevallen op 450 pc's nog niet echt een teken voor iets structureels fout maar toch ... het zat me niet lekker. Even een calletje gelogd en weer verder, oeps ... een virusmelding, even meegluren op zijn machine en nog een keer shoot .... ziet er niet echt goed uit. Voor de zekerheid maar even de scanner aangezet, een screenprint gemaakt en even doorgestuurd naar de supportgroup elders in het lang. Alweer telefoon (normaal gaat ie niet zo vaak), een melding van een pc die ....ook niet doorstarte, deze persoon meldde het direct maar voor 3 andere collegae. En toen kwamen er allerlei alarmbellen, g*dver een virus en het ging wel erg vlug.

De site is goed beveiligd tegen virussen maar dit kon niet anders zijn dan toch een ernstig gevalletje van een virusuitbraak, direct een collega opgepiept via de chat en even heftig overleggen. De telefoon kon weer terug dus ik samen met de andere 2 supporters op weg, even de situatie ter plekke bekijken. Virusscanner up to date, vreemde processen, vreemde executables ... en mijn alarmbellen gingen steeds harder. Machines werden steeds trager dus hup naar boven mijn eigen machientje en zitten en zoeken en zoeken en zoeken. Eindelijk iets gevonden, getver in het chinees en dat verstaan we niet :-(

Inmiddels liep het tegen 12-en dus de vergadering maar afgezegd (Breda is ongeveer 2 uur rijden dus dat doen we dan maar niet). De hoge bazen op de hoogte gebracht en maar zoeken en zoeken, machines die gecleaned werden kregen het prompt na een reboot weer terug en daar wordt je giga hopeloos van.
McAfee speurde wanhopig mee en dit bleek dus een mutant te zijn van een eerder virus maar die was nog niet onderzocht en wordt dus gewoon leuk niet herkend. Rond een uur of 4 het verlossende woord, een nieuwe datfile was onderweg en toch werd het leuk, het virus bleek in het loginscript te zitten (die gebruik je automatisch als je je aanmeldt op het netwerk, dus inderdaad we haalden het weg, we starten op en hoepla).
Met dit nieuws zijn we richting Breda gegaan om het etentje toch nog mee te maken, na een hoop files kwamen we daar 2,5 uur later aan, het eten was geweldig, het was supergezellig maar o, o wat was ik toch op. Rond 12 uur was ik thuis, het bedje ingedoken om weer rond 7-en op te staan. Gauw naar de zaak want daar moest ik toch even kijken of het in orde was. Start mijn pc, check een en ander en .... het leek goed. Zeg expres leek want het duurde niet al te lang en daar kwamen de vragen van de servicedesk, opnieuw berg pc's met problemen. Het virus had zich zo giga op die machines verspreidt dat de problemen opnieuw begonnen, dit virus heeft 1"leuk" eigenschap en dat is dat alle programma bestanden hernoemd worden, zo ook de bestanden van de virusscanner zelf. Als dat gebeurd heb je dus geen virusscanner meer en als je die niet hebt dan kan je ook geen virussen vinden en verwijderen.

Al met al zijn we de hele dag bezig geweest om te kijken hoe we het kunnen verwijderen. De machines houden bestanden bezet en die kunnen niet verwijderd worden. Alle machines moeten dus geboot worden van cd, van cd gescand worden, van cd geupdate worden met de laatst virusfile en dan .... ben je eraf. Ik heb er vanmiddag een stuk of 10 kunnen doen en toen moest ik naar huis. Lisanne had haar kerstdiner op school en ik vond het onvergeeflijk om haar niet even zelf helemaal op te doffen. Ben dus met gemengde gevoelens naar huis gegaan.

Mijn collegae moeten het verder doen, dat zit me niet lekker, normaal gesproken coordineer ik en help zelf mee, nu kan ik niets doen. Dat voelt niet prettig. Ik moet verplicht morgen maar inbellen en het werk van gisteren en vandaag vanaf thuis doen, ik ben er dus nog niet klaar voor, de vakantie komt te vroeg. Het liefst stap ik nu in de auto en ga machines opschonen, gewoon om het achter de rug te hebben.
Goed het is niet anders, ik kan er weinig aan veranderen dat 1 of andere mongool zoiets zieks verzint, ik kan er niets aan doen dat wij deze keer als eerste het virus mochten binnenkrijgen, ik kan er niets aan doen dat er nou net voor de kerst zoveel mensen aanwezig waren en dat dus ruim 100 machines besmet zijn, ik kan er niets aan doen maar zou het wel heel graag willen.

2 opmerkingen:

Marjolein zei

He gatverdamme, wat ontiegelijk vervelend zeg... Begrijp dat je in de computers zit? Nou, ben je mooi klaar mee zeg! Ik kan me ook voorstellen dat het je niet lekker zit......succes ermee! En toch....fijne vakantie!

Anoniem zei

Owww dus jij bent een computer"nerd" hihiiiiii...ik hoop dat je gauw van je vakantie kunt gaan genieten hoor! Hoe was het diner van Lisanne?
groetjes,Monique